Oud Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Maaike - WaarBenJij.nu Oud Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Maaike - WaarBenJij.nu

Oud Rome

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

24 September 2014 | Italië, Rome

Dinsdag 23 september

Richard heeft het bed getest en hij is goedgekeurd. Nu op pad en op zoek naar een plekje om te eten.

Restorante pizarria Da Natalie e Figli wordt het vanavond. Een restaurant dat eenvoudig is maar het eten super! We nemen lekker onze tijd en eten fantastisch.

Onderweg heen kwamen we een ijssalon tegen en hier wilde ik mijn eerste Italiaanse gelati halen. Helaas op de terugweg is de winkel gesloten. Dan maar naar het hotel en op tijd naar bed. Stiekem zijn we wel een beetje moe.

Woensdag 24 september

We staan op rond 07:15. Eerst douche en hierna ontbijten. Als we naar buiten lopen zien we een zwerfkatje. Hij loopt een tijdje vrolijk met ons mee maar haakt dan toch af.

Buiten is het vandaag miezerig. Hier hebben we niet op gerekend. Geen extra jasje of vestje mee. Gelukkig komt de tram snel langs. De tram nemen we richting het oude centrum oftewel foro romana. Hier lopen we een stukje tot het wel erg hard regent. We duiken een minicafetje in en zien "echte" Italianen hun ochtend starten. Een gezellige chaos maar de barman heeft alles onder controle.

Na een kopje thee (even opwarmen) lopen we om de rest van het foro romano. Hierna stuiten we op de ingang en gaan we uiteraard ook even binnen kijken. Wat een hoop oude zooi. *grapje* maar het is wel zo.

Een hoop oude ruïnes en vervallen fonteinen. Met de verhalen van de borden erbij gaat het toch een beetje leven. En de uitzichten zijn werkelijk fenomenaal. Het Vaticaan en het Colosseum kan je hier mooi zien.

Om 14:00 gaan we mee met een tour naar het Colosseum en het oude Rome. Daarom gaan we eten restaurant Angelino met de zingende ober Valter. Erg gezellig en wederom heel lekker gegeten. Op ons gemak zijn we via een kleine omweg naar de ontmoetingsplek van onze tour gelopen. Ondertussen is het zonnetje ook gaan schijnen!

We starten met onze gids Mikaela bij het Colosseum. Hier krijgen we een hoop nieuwe info. Bijvoorbeeld dat de beesten (o.a. beren en leeuwen) met speciale liften omhoog werden gebracht naar de arena. En dat aan het colosseum een ludus vast zit voor training van de gladiatoren.

Hierna gaan we opnieuw foro romana op. Dat het oude Rome ruim 3 meter lager ligt dan het nieuwe Rome! Weer wat geleerd.Na foro romana zijn we doorgelopen naar de Trevi fontein. Hier hebben we de tijd om wat te eten, drinken of gewoon even te zitten. Wij kiezen voor het laatste. Lekker in het zonnetje een kwartiertje zitten.

Hierna lopen we door naar het Pantheon. Dit is de tempel/kerk met het welbekende grote gat in het dak. Tot nu toe het meest indrukwekkende bouwwerk tot nu toe. Je vraagt je hier echt af: hoe hebben ze dit in vredesnaam gemaakt. Als laatst lopen we door naar de fontein bekend uit het Bernini mysterie (waar de priester bijna verdrinkt). Dan nemen we afscheid van Mikaela en dwalen we samen nog wat rond.

We gaan eten aan plaza navona met het uitzicht op fontein dei Fiumi (die van Bernini mysterie) en vele straatartiesten. Hier eten we beide wederom een pizza. De beste tot nu toe! Restaurant Tucci is dus zeer zeker aan te raden.

Hierna lopen we nog eens heerlijk door de stad en genieten we van onze eerste ijsje! jammie nu zit onze buik echt vol. Met een verband gezicht gaan we nu weer ons hotelkamer opzoeken. Morgen kijken waar de paus woont.

• 24 September 2014 - 21:28

Ilona En Marl:

Jullie dag ziet er weer heerlijk uit! Jammer van de miezer in de ochtend maar ach zal de komende dagen dan wel weer lekker warm zijn!
    Veel plezier morgen bij de paus! Doe hem de hartelijke groeten van ons d.m.v. bedankt voor die bloemen te zeggen (grappie he)
    Dikke kuss van ons!

• 25 September 2014 - 19:15

Jelle:

Doe de groeten aan die paus,
    Veel plezier daar